zaterdag 30 januari 2016

Een Quattrovelo !!!

 

Ik volg de ontwikkelingen van het nieuwe ontwerp van Velomobiel.nl, de Quattrovelo, met veel aandacht en raak steeds meer geïnteresseerd. Vooral ook door de kennis en kunde die tentoongesteld wordt; niet zomaar even een fietsje bouwen maar grondig onderzoek, testen en daar waar nodig het ontwerp perfectioneren. Door alle iteraties loopt de start van de productie wel wat uit maar dat zal het uiteindelijke product zeker ten goede komen; fouten blijven achtervolgen maar een vertraging vergeet je als je tevreden bent.

Vanochtend heb ik dus een proefrit kunnen maken en mijn verwachtingen worden beantwoordt; de fiets is stil, stabiel, gaat strak door bochten en rijdt beslist niet zwaarder dan de Strada. Een andere verwachting was dat er onvoldoende ruimte zou zijn voor mijn knieën zoals dat ook met mijn Strada was. Ook die verwachting kwam volledig uit maar na uitvoerig stellen van pedalen en stoel gaat het net. In de productieversie gaat de stoel nog één centimeter naar beneden zodat ik ook nog op een dun zitje kan zetelen J.

Eigenlijk had ik al beslist er één te kopen, maar nu de velo nergens teleurstelt dus ook besteld.

 

Hij moet crème-wit worden alhoewel de kleur in de bestellijst “vanille” is. Dit ging ook fout bij het overspuiten van mijn Strada na de schade van 2015. Dus nog maar even een duidelijke lijst sturen van mijn wensen en opties.
 
De Quattrovelo heeft standaard een carbon body, 12v installatie, claxon, richtingaanwijzers, verlichting, brede velgen, binnenverlichting, metertje.

- Monocolor  RAL9001 crème
- tilbeugel
- Trekhaak voorbereiding
- Grote stickerset
- Racekap
- 12 volt (standaard)
- 2de accu
- Remmen achter
- 2de spiegel
- Dun ventiseat kussen


Quattrovelo met race/regenkap
 

Nieuwe remmen doen het perfect.


Vandaag was ik bij Velomobiel.nl om een proefrit te maken in een nieuwe velomobiel. Wat mij direct opviel is dat de 70mm remmetjes fantastisch remden en met gemak zelfs de wielen laten blokkeren. In een vorig blog schreef ik over de slechte prestaties van de remmen van mijn Strada en dit voorgelegd aan Allert. Allert kon het niet goed verklaren behalve dat de ene rem het beter doet dan de andere, maar dat alle remmen goed moeten kunnen werken. De remmen op mijn Strada zijn oud en vettig en daarom maar een setje nieuwe remmen meegenomen en gemonteerd. Allert adviseert o.a. om na montage een krijtstreepje op de nieuwe voeringen te zetten en te controleren of de voeringen gelijkmatig dragen. Bij deze test blijkt dat de voeringen goed dragen echter (door slijtage van de trommels) wel wat meer in het midden aanliggen. Een stuk grof schuurpapier doet wonderen.

 Na afstellen van de nieuwe delen gelukkig weer zeer goed werkende remmen !!
 
De oude remmen zijn maar weinig gesleten, maar wel wat vettig.

Het gelijkmatig aanliggen van de schoenen kun je controleren met een krijtstreepje en dan het wiel met aangeknepen rem een aantal slagen draaien.  Bij velomobiel.nl hebben ze een prachtig apparaat maar met een grof stuk schuurpapier gaat het ook wel.

vrijdag 29 januari 2016

Strada feestje

Vandaag terug naar huis een leuke ontmoeting met Jan van Bezu en z’n zoon die net in Dronten hun nieuwe Strada 235 hadden opgehaald. Toevalligerwijs precies op de zelfde plaats waar ik Jan een paar jaar geleden ook al tegenkwam. In 2005 kochten Jan en ik bijna tegelijkertijd een Alleweder A4 en in 2010 beiden onze eerste Strada. Dat schept een band :-)

Jan, veel plezier met je nieuwe Strada!

woensdag 27 januari 2016

Slecht remmen


 
Al vanaf het eerste moment dat ik de Strada kreeg vond ik dat de remmen niet voldeden, met de upgrade naar 90mm remmen verbeterde het aanzienlijk maar na verloop van tijd werd het weer slecht. Ook de remmen op mijn vroegere Alleweder A4 (zelfde remmen maar type 75mm) waren slecht,  de remmen op mijn oude Strada S15 waren slecht, na upgrade naar 90 mm verbeterde het gelukkig wel. De remmen op de Go-one (75mm) en de Quest (75mm) die ik had waren slecht. Alleen over de schijfremmen van de Sunrider was ik echt goed te spreken. Mijn conclusie is dat de trommelremmen niet voldoen, mogelijk komt het door mijn gewicht want Jurren zegt met weinig kracht al de voorwielen te kunnen blokkeren.

Vanavond maar eens de remmen geopend en wat mij meteen opviel was de vettige laag die de remmen en de grondplaat bedekte. Dus schoonmaken met een doekje en de schoenen en de trommels opschuren. Ook heb ik de oplopende remschoenen gewisseld met de aflopende schoenen.

Daarna de linker en rechter remmen gelijkmatig afgesteld; truukje is om de remhandel iets op de handrem te zetten, de fiets achter op te pakken en heen en weer te bewegen. De wielen moeten zich dan op gelijke wijze bewegen.

Mijn verwachtingen waren hoog gespannen, maar helaas, geen enkele verbetering.

Iemand nog een goed idee?

 

blubber van 8 ritten
 

Klemringetje verwijderd van de remnok

woensdag 6 januari 2016

Meneer, hoeveel gebruikt dat nou?



 
Vorige week de Strada omgebouwd met een e-assist en ik ben dan natuurlijk zeer  benieuwd naar het energieverbruik. De testroute is mijn WWV retourreis van totaal 84km vanuit Almere naar Schiphol langs Muiderberg, Weesp, Amsterdam Zuid-Oost en door Amstelveen. Het is een mooie afwisselende route en verveelt nooit, daarentegen is er geen kilometer recht en overzichtelijk dus constant remmen en schakelen.

 

Ik ben nog een beetje aan het spelen met de instelling van de ondersteuningskracht en de maximum ondersteuningssnelheid. Note: een lagere maximum snelheid maakt dat de ondersteuning eerder afbouwt en minder krachtig is.

Inmiddels een 3tal WWV ritten gemaakt van 84km met verschillende settings;

1) ondersteuning tot het wettelijk maximum van 27 kpu; deze stand is weinig nuttig  omdat mijn snelheid meestal varieert tussen 20 en 35 kpu. Alleen bij optrekken vanuit stilstand en bij heuvels is het interessant. Mijn 36V20Ah accu hoeft na de rit nauwelijks bijgeladen (metertje gaf geen energie afname).

36V20Ah accu, 20 x 16 x 13cm groot, 7.4kg zwaar.
Na 5 jaar nog in prima conditie

 

 
 
 
 
 
 
 
2) ondersteuning tot een maximum snelheid van 35 kpu; dit is een prettige ondersteuning omdat hij bij alle snelheden lekker meewerkt en zelfs bij mijn kruissnelheid van 33-35 kpu nog een klein beetje meewerkt. Onder de 25 kpu helpt de ondersteuning zelfs krachtig mee. Energieverbruik nihil, éen lampje (van totaal 4) gaat uit bij volle belasting. Zonder belasting alles weer aan. Omdat ik denk dat de ladingsindicator van het systeem niet erg betrouwbaar is schat ik dat ik toch nog minder dan 1/3 van de lading heb gebruikt.

3) UNLIMITED power; fenomenaal !!!  “Unleashed”, een spinnende tijger onder de motorkap of beter nog, als een jankende Formule 1 wagen met het typische opschakelgeluid. Krachtige ondersteuning tot 45kpu met uitloop tot 55kpu of misschien wel harder (en net op dat moment rijdt er een politiewagen naast me …,  liep goed af). Met 40kpu de Hollandse brug op of over de brug Amsterdam-Rijnkanaal; mijn normale rittijd (42km) is 1.40 uur, maar met standje Unlimited scoorde ik vanochtend 1.10 uur, vanavond 1.15 uur !!!  Jurren beweerde vanochtend nog dezelfde rit een keer te hebben gedaan in 1.09 uur op puur Human Power, maar ik vermoed dat zijn metertje uit een Volkswagen komt J.

Ik laad de power-accu dan ook met kernenergiestroom, wat een kracht ! Thuis aangekomen is éen van de vier lampjes uit, ik concludeer dat maximaal de halve accu leeg kan zijn dus ik moet twee keer WWV kunnen op éen lading, ga ik volgende week uit proberen. Vooralsnog concludeer ik dat het e-systeem ontiegelijk veel powerrrr kan leveren en ook erg zuinig is.

Update: Deze week de maximum actieradius geprobeerd; ik kwam122km ver met een stevige ondersteuning. Bij 3/4 verbruik van de lading (1/4 over) daalt de spanning te ver bij maximum motorkracht zodat de spanning de ondergrens bereikt en de BMS de accu afsluit. Na even ontkoppelen doet de BMS het weer en kan ik op laag vermogen nog wel een eind verder. Dit heb ik echter niet uitgetest. Note: BMS = Battery Management System.

Maar vond ik deze stand ook lekker rijden? Wat me opvalt is dat ik net zo zit te beulen en te zweten als toen ik nog reed zonder ondersteuning. Ook vind ik de hoogste stand minder relaxed rijden. Met andere woorden, wat levert het me op? 25 minuten later uit bed en 25 minuten eerder aan tafel? Maar niet ’s avonds wat meer energie over om nog even de tuin om te spitten…..

Ik concludeer dat standje 2) de meest nuttige is, standje 1) niet effectief en standje 3) alleen leuk om eens te testen. Welke ik ga kiezen vermeld ik niet op mijn blog.

 

Ik kreeg recent ook nog een vraag van John over het accu onderwerp en wel leuk om hier te vermelden omdat ik toch graag aan het woord ben.
 
John schrijft: Ik heb recentelijk een tweedehands E-Sunrider-1 gekocht van 2010. Een mooie fiets waar ik tevreden over ben. Alleen de actieradius van de fiets is momenteel maar 25 km. De accu is een 48 volt/ 12 Ah. Op je blog gaf je aan dat je een actieradius had van 80 km .

Alligt geeft aan dat 25 km normaal is. Andere geven aan dat 50 km mogelijk moet zijn.
De accu is van 2010 en is mogelijk aan vervanging toe.
Heb jij nog tips om een grotere actieradius te halen?

Mijn antwoord: Een accu van vijf jaar is in principe op. Ik heb 3 accu's van 36 volt, 2 x 10Ah en 1x 20Ah, allen van begin 2011. Eén van 10Ah is helemaal op, 1 van 10Ah is nog 50% en die van 20Ah is nog erg goed.

Mijn accu leverancier R-A-T Holland zegt mij, nadat ik klaagde over een zwakke accu: Accu’s hebben een efficiency verlies van maximaal 20% per jaar, dit geldt voor elke lithium batterij ongeacht het aantal x laden.
Jouw 48 volt 12 Ah staat gelijk aan een 36 volt 20Ah energie. Jouw 48V12Ah staat dus gelijk aan twee enkele accu's van 10Ah 36 Volt waarin ik met de Sunrider reed. Mijn grote 20Ah Accu paste niet lekker in de Sunrider.
Ik reed met éen nieuwe 36V10 Ah ongeveer 50km. Met 2 nieuwe accu's ongeveer 90 tot 100km. Ik fietste flink mee.
Mijn toenmalige partner reed primair met de Sunrider, zij reed ongeveer 30km met éen accu. Dus 60 met twee accu's.
Dit verschil wijdt ik aan de inspanning; "over het motortoerental heen fietsen". Daarom schreef ik: De mogelijkheid die ik ook ontdekte is dat de fiets zonder enige inspanning 34kpu bereikt. Of, wat ook mogelijk is, is met veel inspanning een snelheid van 36kpu. Het maakt dus niet uit met hoe veel inspanning je fietst, het gaat nauwelijks harder (het stroomverbruik neemt wel flink af bij veel inspanning). 

Met 48 volt fiets je in principe moeilijker over het motortoerental heen, dus pas bij een hogere snelheid. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van jouw motor constructie. Met jouw oude 48V 12Ah accu een actieradius halen van 25 km lijkt me dus verklaarbaar. Met een nieuwe moet je wel 50 tot 70 km kunnen halen schat ik. 


De Sunrider is een zware fiets met wat mindere aerodynamica dan een Strada, echter mijn toenmalige echtgenote haalde met de e-Strada niet significant meer kilometers dan met de Sunrider.
Indien jouw Sunrider veel sneller kan dan 34kpu zal theoretisch het energieverbruik stijgen. Kinetische energie is kwadratisch aan de snelheid (E=1/2MxV2).

Ook kun je mogelijk concluderen dat gewicht en aerodynamica een kleine rol spelen. Een nieuwe accu hoeft dus geen duur lithium-achtig type te zijn. Ik denk dat een loodgel type goedkoper is. Wel laag in je fiets plaatsen...., bijvoorbeeld links en rechts van je stoel.

En tips voor een grotere actieradius dus:  nieuwe en eventueel grotere accu’s.