zondag 13 december 2015

Over stuur op de racefiets

 
 
Deze blog-post schrijf ik over het stuur van mijn racefiets; mijn mooie Scandium legering racefiets uit 2003. Sinds de komst van de Velomobiel in 2006 bleef de racefiets ondersteboven in de nok hangen tot ik hem afgelopen zomer herontdekte en er mooie ritten mee maakte in de bergen van Frankrijk. Mijn achterwerk was snel gewend maar het stuur bleef ik onplezierig vinden. Eigenlijk pak je het stuur alleen maar aan de bovenzijde vast en kun je dan slecht bij de remmen en versnelling. Die rare kronkels kan ik dus wel missen. 
 
In het najaar nog een weekje in het vakantiehuis van m´n zusenzwager in Kirchheim-Duitsland en als test nog even snel een oud sportfietsstuurtje gemonteerd met de originele Shimano Ultegra remmen-versnelling. Dat paste voor geen meter zodat remmen en schakelen nog steels lastig ging maar het stuur hield wel lekker vast.

 
 
 
  
Afgelopen weken het internet afgespeurd naar een leuk integraal remmen-shakelsetje en vond deze voor €35 (plus €6) bij Bike24. Bij Internetbikes vond ik een paar aluminium sturen voor €9 per stuk. Een middagje sleutelen in de verwarmde garage en het resultaat is naar volle tevredenheid !
 


 

 

2 opmerkingen:

  1. Hoi VeloTejo,

    Beugels in de afdaling zijn juist voor de veiligheid. Bij afdaalclinics wordt aangeleerd dat je je moet aanwennen om in de afdaling je handen in de beugels te zetten, omdat je zo meer controle over de fiets hebt, bij bijvoorbeeld slecht wegdek.

    Groet
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OK, nooit geweten !!
    Bij snelle afdalingen ga ik wel eens met mijn buik op het zadel. Zwaartepunt (dikke kont) naar achteren. Nog nooit gezien in de tourdefrance. Laatste jaren heb ik niet zo een haast meer.

    BeantwoordenVerwijderen