dinsdag 15 december 2015

Bertus en de Vliegende Bezem



Het volgende verhaal is volledig gebaseerd op ware gebeurtenissen. Uit privacy overwegingen zijn de namen van de personen aangepast en heet Herman in werkelijkheid geen Herman maar Bertus dan wel Egbert of Daffie, Jurren geen Jurren maar BeauBleu en Erwin heet StradaExpress

Al jaren ben ik vol bewondering voor de GreenMachine van Flevobike. Ik ben daarom al een tijdje latent op zoek naar een passende kans. Als ik met mijn vrienden Erwin en Jurren het bijzondere hoogstandje bespreek weet Jurren me aan te vullen met de vernuftige manier van de gesloten ketting, de Rohloff aandrijving en meer innovatieve zaken. Ook Erwin doet een poging onze wijsheden aan te vullen en noemt de fiets euforisch een vliegende bezem en mailt per direct een ondersteunende illustratie waarmee de snelheid van de fiets wordt geïllustreerd.


De passende kans leek zich afgelopen weekeinde voor te doen toen ik op Marktplaats een GreenMachine zag aangeboden uit 2014 met een nieuwprijs van €5000, maar twee maal op gefietst, gestopt vanwege rugklachten en altijd binnen gestaan. Dus vraag ik wat details zoals framemaat, stoelmaat en het chassis nummer. Tijdens een telefoongesprek verbaas ik me wel over de geringe kennis die hij heeft van de fiets en zelfs onbekend is met ligfiets.net. Na Flink wat heen en weer gemaild krijg ik als antwoord een kopie van de maten uit de folder van Flevobike en nogmaals de bevestiging dat Herman de fiets zelf nieuw heeft aangeschaft bij de Ligfietsshop in 2014. De factuur en chassisnummer blijven ontbreken dus even gemaild met Flevobike en direkt een vriendelijke uitleg dat de fiets vanwege de uitvoering van voor 2011 moest zijn.

Ik bel Herman en hij lult van alles aan elkaar maar de fiets is toch echt nieuw gekocht in 2014 dus Jurren en ik maandagavond op pad om het wonder te aanschouwen. En ja, onze mond valt echt open van verbazing als Herman blijft vertellen dat de fiets ondanks het chassisnummer uit 2006, ondanks de flinke slijtage, beschadigingen en gecorrodeerde schroefjes maar één jaar oud is, slechts 2 maal gebruikt vanwege z’n evenwichtsprobleem en altijd binnen is gestald. Wel heeft hij er naar zijn zeggen recent nieuwe banden opgezet wat ons deed verbazen over de snelle slijtage bij het ogenschijnlijk sporadische gebruik.

We geven Herman aan dat we z’n verhaal en de herkomst van de fiets merkwaardig vinden en dat we maar toch niet zijn geïnteresseerd. In de auto terug hebben we nog flink kunnen lachen om de onnozelheid van de verkoper.

De volgende ochtend kreeg ik nog een laatste aanbod per e-mail:

Dag Theo
u was gisteren bij mij
ik heb een besluit genomen
dit kan in uw voordeel zijn
als u de Flevobike vandaag ophaalt voor 2000
doe ik er 300 van af
zie maar of u dat wat vind
M.V.G. Herman


          Voor de rest droog weg gezet?                   Hooguit 2 keer op gefietst
            Zal het wel droge roest zijn.             (maar wel behoorlijk lange afstanden dan)?







Regelmatig een nieuwe tekst en strategie, gelukkig zijn Herman's rugklachten en evenwichtsstoornissen over.

 












De (eigen) biedingen overtreffen elke verwachting ... ja had ik maar eerder moeten toehappen, ik had hem kunnen hebben voor de € 2000 ....


 













Tijdens de Kerst kan het er ineens weer inslaan, vooral als Greetje en Jacquline niet doorzetten met hun bod.... weer de rugklachten terug. Ook wel weer raar toch? Vele rijders nemen een ligfiets vanwege rugklachten.




De fiets heeft de Kerst overleefd, maar wel wat "voordeliger" geworden.






 

15 opmerkingen:

  1. Jij bereidt je duidelijk vast voor op de komst van http://witchworld.nl/ naar Almere!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al een mailtje gestuurd met allerlei vragen. Als we dat nou allemaal om de beurt doen, kijken of we Bertus 'gek' kunnen krijgen. Misschien gaat hij dan na verloop van tijd wel de waarheid vertellen. Waarschijnlijk is dit ijdele hoop, maar het is in ieder geval grappig om te doen. Ik heb namelijk een hekel aan van die liegende fietsverkopers. Ik heb ooit een keer 2x 75 km gereden om naar een roestbruine fiets te kijken die nog zo goed als nieuw was. De fiets bleek niet roestbruin te zijn, maar bruin van de roest. Nogmaals, ik heb een hekel aan liegende fietsverkopers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vragenlijstje:

      Wat is het bouwjaar van deze fiets?
      Hoe is de staat van onderhoud?
      Zijn er onderdelen/banden/enz. vervangen?
      Hoeveel kilometer in totaal mee gereden?
      Welke maat frame?
      Welke maat stoel/zitting?
      Wat is het chassisnummer van deze fiets?

      Verwijderen
    2. Hij heet nu trouwens Egbert, de fiets is nu opeens 4 jaar oud en dit zijn de antwoorden:

      die vragen zijn voor mij te ingewikkeld
      ik weet wel dat de fiets als nieuw is er is weinig op gefietst
      van wegen mijn rug klachten nu weg
      de lengte van de stoel weet ik niet
      wel is deze onderhoudt vrij
      er is hooguit 150 kilometer mee gefietst
      ik heb deze 4 jaar terug gekocht
      verder fietst deze zeer comfortabel

      M.V.G. Egbert.

      Verwijderen
    3. liegfietsverkoper ... ik zie het nu pas, leuk !

      Verwijderen
  3. Moderne Greenmachines hebben ook geen spaken in het wiel maar hebben gegoten wielen. Groeten van de berijdster van de Nimbus 2000-velomobiel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha! Nog een ligfietser die zich voorbereidt op de komst van Witchworld ;-)

      Verwijderen
    2. Is die Greenmachine van Dave trouwens al weer terecht Belle?

      Verwijderen
    3. Die is nooit vermist geweest dus ik denk dat je in je war bent met iemand anders.

      Verwijderen
    4. Ik dacht de achternaam te herkennen, maar idd, een zekere 'Albert' was het slachtoffer: http://www.ligfiets.net/advertisement/15995/greenmachine-gestolen.html

      Verwijderen
  4. een tijdje geleden was er ook zo een dubieuze verkoper van een stinger die echt wel gestolen was van ene Robbert (ook gemeld op ligfiets.net)
    Robbert zou toen zelf proberen hem terug te krijgen, iemand een idee hoe dat afgelopen is?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb deze meneer (Egbert) ook een paar vragen gesteld n.a.v. zijn advertentie:
    1)Het zou om een snelle, lichtgewicht fiets gaan. (lol)
    2)De kettingkast zou van carbon zijn.(lol)

    Hij kon geen extra foto s maken en mailen.
    Ik vroeg hem naar de carbon ketting kast en meldde dat ik dat niet ken van deze fiets. Op het moment van zijn antwoord was de carbon kettingkast uit de advertentie verdwenen.
    Ook ging de vraagprijs binnen een half uur € 300,- omlaag.
    En nee hoor, het is echt een ''eerlijke" fiets.

    Snap (of weet) niet dat de persoon die er nu een GM mist er niet heel hard achteraan gaat om hem terug te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren is de advertentie weer vernieuwd, met nieuwe foto, andere tekst maar wel alles in dezelfde stijl met dezelfde knullige onbekendheden zoals "licht van gewicht". De prijs is "bieden" met direct al drie biedingen die alle drie al veel te hoog zijn. Heel vermakelijk allemaal.

      Verwijderen