woensdag 1 februari 2012

Winterfietsen met de tourkap is een succes!

 Met de toerkap op en de juiste kleding is het met de huidige kou nog steeds goed fietsen in de velomobiel. Toen ik gisteravond om 2200 thuis kwam uit Amsterdam bij -5 graden kreeg ik ondanks het gedeeltelijk afplakken van de “neusgaten” toch koude kuiten en heb ik vanochtend maar een lange onderbroek erbij aangetrokken. Vanochtend om 5 uur was het nog kouder en wel -7.1 graad op het dak (1 meter boven de nok) en -6.9 graad in de voortuin. Bij vertrek om 5.30 uur stond er al een straffe wind waardoor het instappen wel fris was, echter de Strada staat gestald in een vorstvrije garage zodat na het plaatsnemen de koude direct over was. De kap erop en het vizier op ongeveer 3cm open. Zelfs bij -7 beslaat het vizier niet als je maar snelheid blijft houden. Bij stoplichten en tijdens de klim tegen de Hollandse brug op moet het vizier wel wat verder open. Echter ten alle tijden blijft de koude wind uit je gezicht en heb je voldoende ventilatie. Ik ben zeer tevreden over deze secondaire functie van de tourkap !


Standaardkleding voor -7 graden: dunne handschoenen in mijn wielerhandschoenen, muts, helm, sokken en wielerschoenen, dun skishirt en wielerbroek, sportshirt en sportonderbroek.




Reservekleding, vooral voor in geval van pech om je natte lijf warm te houden: sportjackje, dik vest, regen jasje en windjack.

De kruissnelheid is echter wel gezakt tot een dieptepunt; met moeite haal ik nog 28 tot 30 kpu. Ik wijt dit aan de Marathon Plus banden, het koude vet waardoor de lageringen zwaarder lopen en de verhoging van de luchtweerstand; vergeleken met +15 graden is de luchtweerstand bij -7 graden 10% hoger.


Note: volgens Velomobiel.nl is de luchtweerstand bij 30kpu ongeveer de helft van de totale weerstand.





Neusgaten gedeeltelijk afgeplakt


luchtdichtheid ρ in kg/m ³: 
bij -7 graden : ρ = 1.335
bij +15 graden : ρ = 1.225
Weerstand D = A ½ρ V2. 

Simpel: ρ zit lineair in de weerstandsformule dus de vermeerdering van de luchtweerstand is 1.335/1.225 = ongeveer 10%


Update: vanochtend bijna -8 graden met een straffe wind. Nog steeds weinig last echter mijn tenen beginnen na anderhalf uur wel zeer te doen van de koude. Ook de veronderstelde “vorstvrije garage” gaf een verrassing, -4 !!! De iets druppende kraan heeft de afgelopen dagen een prachtige ijssculture gecreëerd. Dus de verwarming maar iets hoger gezet. Gelukkig is de kraan dus iets lek zodat de druk van het uitzettende water/ijs weg kon en is de leiding heel gebleven. Uit voorzorg de hoofdkraan toch maar dichtgedaan.




8 opmerkingen:

  1. Het is fijn dat gevoel (=traag fietsen) zo goed verwoord kan worden (=formule);-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb niet alleen last van meer luchtweerstand, maar mijn spieren vinden deze temperatuur ook minder leuk dan +20 graden.

    Maar nog wel steeds met de open ligger of Roeifiets.

    Kleding op de open ligger: gewone broek, gewone schoenen, t-shirt, fleece trui en een softshell jasje. That's all. En natuurlijk wanten, een Buff + een muts.
    Kleding op de Roets: thermobroek + lange fietsbroek, thermoshirt + lange mouwen fietsshirt, winterfietsschoenen en een softshell jasje. That's all. En natuurlijk wanten, een Buff + een muts.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig zijn er meer mensen die langzamer zijn gaan rijden dacht al dat het alleen aan mij lag. Ben wat meer ontspannen gaan rijden en rijd dan ook geen 30 km/h meer terwijl mijn hartslag 5 slagen hoger ligt. Enigste nadeel van de race kap is dat mijn kop behoorlijk transpireert en gelijkertijd onder de kap met een beetje tocht afkoelt. Is onaangenaam. Sjaal helpt hierin wel weer een stuk

    hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Theo, gebruik je de deflector? Die voorkomt dat je in de volle wind zit en houdt tegelijkertijd het vizier aan de binnenkant ontwasemd.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Wim Roets: Petje af hoor, nog steeds met de open fiets!

    @ Wim S: Ik heb de deflector nog niet gebruikt. Maar ga hem wel weer installeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Petje af, ik wacht tot het weer (iets) warmer is. Heb wel een mini-vizier besteld bij Kees in zijn nieuwe webshop, hoop dat die wat bescherming biedt tegen de koude wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zouden de molekulen in koude lucht soms minder hard bewegen dan in warme waardoor het geheel compacter wordt;-)?
    Misschien toch een waardevolle aanvulling omdat middelbare-school kennis soms wat lijkt te te zijn weggeëbd...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Tejo en andere reageerders. Ik rijd nog 'open' in de Q. Ik kan niet zo goed tegen dat opgesloten gevoel met het dekje en een racekap....ik ben nog lang niet overtuigd. Kleding is vergelijkbaar. Op mijn hoofd nu een bivakmuts en een extra muts, bril tegen de wind in mijn ogen. Snelheid dramatisch laag, maar gelukkig heeft iedereen dat.

    BeantwoordenVerwijderen