zaterdag 9 juli 2011

Strada E-Powered

De HPV-puristen zullen er van griezelen, maar wij vinden het geweldig; afgelopen zondag hebben we de eerste rit gemaakt met de Strada met trapondersteuning. Het werkt fantastisch!


De motorset
 

De pedaal set met vrijloop
 



 Het nieuwe trapas bracket met vrijloop


 
Aangepaste motorflens
 

Motor met de schuifbare steunen. Met de ringen op de as kun je de tandwielen uitlijnen.



  Ingebouwde motor
 Ingebouwde motor
Ingebouwde motor

  De motor is redelijk toegankelijk



Handvat met bediening

  



Afstellen met de laptop
De componenten;
De componenten hebben we gekocht bij Devi-motion in Obdam (bij Alkmaar).  Omdat de Strada wielen heeft welke eenzijdig zijn opgehangen kun je geen naafmotor gebruiken., dus bouwden we een systeem welke de ketting aandrijft. Een bijkomend voordeel is dat de motor mee schakelt en zodoende een grotere kracht, snelheid en efficiëntie heeft.  Voor de aandrijving  koos ik een minimotor vanwege het lage gewicht (ongeveer 2.5 kg), de ingebouwde reductie en een relatief groot toerenbereik. Een nadeel van deze motor, zoals we ondervonden,  is de  trilling/geluidsproductie bij bepaalde toerentallen die door de body van de Strada (klankkast) wordt verstekt. Dit ga ik aanpakken door de tandwielverhouding te veranderen. Een ander nadeel is dat je de twee kleine voorbladen verliest, echter door de trapondersteuning zullen de kleinere bladen weinig nodig zijn in Nederland.
De motor is een type dat is ontworpen om in een wiel te worden gespaakt. Deze heeft geen standaard fitting voor een aandrijfwiel. Daarom heb ik een (zo klein mogelijk) tandwiel op de zijflens van de motor geschroefd. Dit heb ik gedaan met gewone tandwielbusjes/schroeven.


Allert van Velomobiel.nl heeft geholpen om de motorsteun te lassen welke op het voorframe kan worden geklemd en geschoven zoals een trapas-bracket. Door het verschuiven kun je gemakkelijk de motorketting spannen. In principe kun je de motor op drie plaatsen monteren, afhankelijk van de beenlengte van de berijder. Bij lange velonauten moet wel de fietsbel  verdwijnen. Wij hebben de motor op het voorste schuine deel van het neusframe.

De vrijloop op de pedaalset had ik in het verleden al eens bij Lohmeyer (ref. Alligt) gekocht.  Een vrijloop heb je nodig omdat de motor altijd nog even doorloopt nadat je stopt met trappen en daarmee de pedalen wil meenemen en daardoor de trapsensor blijft aansturen zodat je in feite niet meer kunt stoppen. Een extra veiligheid is de schakelaar op de rem die de motor uitschakelt. De inbouw was verder simpel, maar nam wel een dag in beslag door al het passen en meten en goede afwerking.


Afstellen;
Bij de eerste proefrit blijkt dat de 250 watt motor meer dan voldoende vermogen heeft getuige de snelheid van boven de 40km per uur zonder trappen. Gelukkig heeft het systeem een regelaar die kan worden ingesteld met een laptop en zodoende kunnen we de ondersteuningskracht en de maximum snelheid afstellen. De maximum snelheid is eigenlijk een maximum toerenafstelling; je moet de maximum snelheid dus afstellen op het kleinste (snelste) achterblad. Wettelijk is de maximum snelheid 25 + 10% = 27.5 km/uur.
Zoals ik al zei, het systeem functioneert erg goed. Na afregelen is de ondersteuning nog steeds soepel en de voldoende krachtig. Het systeem gebruikt ook weinig stroom; de LiFePo accu van 36V20Ah was nog lang niet leeg na een tocht van 100km.



 De regelaar, makkelijk te bereiken


6 opmerkingen:

  1. dat ziet er alp-klaar en gelikt uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf, ik had wel door wat de bedoeling was na het zien van de ophanging maar met het bestaan van zo'n free-wiel hield ik geen rekening.
    Ik dacht dat je voet als een koffiemolen rondgeslingerd zou gaan worden, niet dus!
    Het doet me aan mijn (niet helemaal gelukte)
    Hafa met bankdrukaandrijving denken...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige oplossing, voor wie het nodig heeft/vindt...

    Hoeveel gewicht voegt deze installatie toe aan het geheel?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een kilo of 3,5 voor de installatie en 7,5kg voor de accu. Voor afstanden tot 50km heb ik een accu van 4 kg.
    Theo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh, had ik dit geweten vanmiddag bij onze ontmoeting bij de Arlerbrug. Dan had ik toch even een blik in het vooronder willen werpen.
    Mooie oplossing. Heb je werkelijk de snelheid teruggebracht tot 27,5 km/u?
    Ik heb met een (franse) Alleweder gereden die 1000 W motor nodig had om 50 km/u te rijden. Bij een afdaling boven die snelheid werkte de motor als bergrem en laad hij de accu op.

    BeantwoordenVerwijderen