vrijdag 14 januari 2011

Sunrider uit elkaar

Zoals je iets verder op het Blog hebt kunnen lezen is Vrouwlief met de Sunrider het water in gereden, met fiets en al helemaal onder. In totaal heeft de Sunrider ongeveer 5 minuten onder het oppervlak gelegen, dat was lang genoeg voor het water om overal in te dringen. In de lichtbatterij, de lamp, wielnaven .....
Ondersteboven en alles gedemonteerd,
er stond zelfs water in de naven van de voorwielen.
Thuis hebben we wel meteen alles grondig gespoeld met kraanwater en voor zover mogelijk de onderdelen gedemonteerd en leeg laten lopen. Daarna gedroogd.  
 De B&M koplamp open en gespoeld met gedemineraliseerd water.


Nu het wiel er uit is ga ik meteen de 47mm  band vervangen door een 54-406  Vredestein PM band.




Als het regent of je met de Sunrider door een plas rijdt staat de vloer van de cabine vol met water en blubber. Hier kun je goed zien (pijl) dat de achterwand niet dicht is; links en rechts een groot gat naar de bagage compartimenten naast de stoel. Als je bagage in de compartimenten zou leggen raak je dat gemakkelijk kwijt. Deze gaten kan ik nu mooi afdichten nu het wiel er uit is.

Morgen de Sunrider weer samenbouwen en testen.

KzieYou !

6 opmerkingen:

  1. Hé Theo,

    Goed bezig zo! Jammer van die schade aan de coating. Je meisje heeft heel wat door moeten maken dus :( Als ik je accu zo zie, mag je blij zijn dat je geen brand aan boord gehad hebt!

    Als je die B&M IQ Cyo weer in elkaar zet, doe dan een beetje (heel dun laagje) koelpasta tussen de LED plaat en het koellichaam. Heb ik nog wel liggen hier voor je.

    Groetjes, en succes met de herstelwerkzaamheden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn jullie handig! gr monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Erwin, de koelpasta komt goed uit. Ik neem de lamp volgende week wel mee. Ja, de accu heeft flink te lijden gehad, ik vermoed een kortsluitstroom door motor of regelaar toen hij onder water lag.

    @ Monique,dank je, we kunnen gelukkig bijna alles zelf. Behalve electronica, maar daar weet Erwin weer alles van. En Erwin hoort eigenlijk ook bij "we", dus kunnen we alles zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zooodan!!!! ja als je die verhalen ala erwin zo nu en dan leest is die erg technische ja!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm, ik zou als ik jou was nog even nadenken over de Vredestein PM 54 band. Hij past - maar net.
    OK, ik rijd er ook mee (54), maar er is niet echt veel ruimte over voor een zwaarder beladen Sunrider. Bij het inveren zou de band de carrosserie kunnen raken (lekke band in aantocht). En weer: bij mij nog niet gebeurt.

    Succes met de reparatie!

    Oorzaak ongeluk?
    1. Zou het kunnen zijn dat er geremd is terwijl een voorwiel op ruwe ondergrond reed, terwijl het andere voorwiel op gladde ondergrond reed?
    2. Of dat, vanwege een verschil in hoogte - pad en berm - het achterwiel net naast de rand is gekomen? Dan wil de velomobiel ook wel een pirouette maken (dit heb ik zelf meegemaakt, met als resultaat: alleen schrik).

    Andere Theo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Theo, ja allemaal mogelijk. De Sunrider is wel op z'n kant gegaan voordat hij het water in ging. Marja liet zich een beetje opjutten door een wielrenner achter haar die er niet voorbij kon.Ze ging dus net wat te hard. De ruimte tussen het pad en de sloot is minder dan 1,50 meter, dus als je fout gaat ben je ook nat !

    BeantwoordenVerwijderen